Whale Sharks & Lemurs! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Kim Bol - WaarBenJij.nu Whale Sharks & Lemurs! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Kim Bol - WaarBenJij.nu

Whale Sharks & Lemurs!

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Mei 2014 | Australië, Exmouth

Alweer een flinke tijd geleden sinds mijn vorige verslag! Maar het voelt nu eenmaal aan als een gewoon leven, niks bijzonders en totaal niet het gevoel aan de andere kant van de wereld te zijn. Vandaar dat ik mezelf er af en toe aan moet herinneren dat er nog mensen in Nederland zijn die willen weten wat ik allemaal uitvreet hierzo! Normaal zou mijn reactie variëren van ‘niet veel’ tot ‘niks’, maar deze keer heb ik nog iets te vertellen ook!

Het is alweer een dikke maand geleden dat we op vakantie zijn geweest, en dus kan ik jullie nu vertellen waarheen: Exmouth, West Australia! Dit zal jullie niks zeggen (en mij toentertijd ook niet), maar dat betekend 4 uur vliegen vanuit Melbourne naar Perth, en daarvandaan nog 1200km met dn ootoo richting het noorden naar Exmouth zelf. Roadtrip! Ja, ze rijden hier links, en ja, het stuur zit ook verkeerd. En onze tuftuf was nog een automaat ook. Was dus wel even wennen, maar ja, een kaarsrechte tweebaansweg met nauwelijks verkeer geeft je zeeën van tijd om hieraan te wennen. Onderweg heeeeel veeeeel kangoeroes gezien – en dan bedoel ik dood langs de weg. Na nummer 30 ben ik maar gestopt met tellen, en toen waren we nog niet eens op een kwart van de route. Gelukkig daarna ook nog levende gezien!
Nu is en blijft natuurlijk de vraag: wat is er zo speciaal aan Exmouth dat je daar zo’n pokke eind voor gaat rijden? Ten eerste is er het Cape Range National Park, met zeldzame Rock Wallaby’s (we hebben er een gespot!), maar nog belangrijker is het Ningaloo Reef, een koraalrif van 260 km lang en heel dicht langs de kust (minder als 100 m, ter vegelijking het Great Barrier Reef ligt over het algemeen een x-aantal kilometers uit de kust). En wat maakt het rif zo bijzonder? Nou, ieder jaar vanaf maart stikt het er van de… walvishaaien! En daar kun je mee zwemmen! Dat hebben we dus gedaan en dat kreeg ik van Bas te horen een dag voordat we vertrokken ;)
Nu heeft onze Kim nogal een issue met diep water, dus wat het wel even een angst om overheen te komen. Maar de kans om een whale shark van dichtbij te bekijken laat ik me niet zomaar voorbij gaan, dus ben zelfs ik uiteindelijk in het water geplonst en heb ik IN DE ZEE IN OPEN WATER GEZWOMMEN!! Ja echt! En er is bewijs van, zie de bijgevoegde foto’s! Het was zoooo ontzettend gaaf! Die beesten zijn zo enorm groot, en ze geven er ook helemaal niks om dat er 10 mensen rondom ze in het water liggen. Echt suuuuper vet!!! Voordat we met de walvishaaien gingen zwemmen hebben we eerst nog gesnorkeld, het water is enorm helder daar (wit strand, azuurblauw water) en erna ook nog. Vanaf de boot dolfijnen gespot en zelfs twee tijgerhaaien! Echt heel tof allemaal!
Verder hebben we die week zelf ook nog wat gesnorkeld en in het natuurpark rondgelopen, Bas heeft gevist en een shovelnose gevangen, een soort kruising tussen een kleine haai en een rog. Tijdens het snorkelen hebben we nog een schildpad gezien! Hier bijna 10 minuten mee rondgezwommen, en net als de walvishaai geven ze er helemaal niks om als er mensen zijn. Verder nog emoes gezien, de nodige wallaby’s en kangoeroes en zelfs een dingo! Was echt een super gave vakantie!

Na de vakantie kon ik aan de slag in Melbourne Zoo! 4 weken lang dierverzorger op de afdeling Primaten. Voor alle aapies gezorgd die ze er hebben: gorilla’s, orang oetangs, bavianen enz enz. Mijn favorieten: ringstaartmaki’s! Die zijn zooo ontzettend leuk! En totaal níet knuffelbaar, hoe schattig ze er ook uitzien. Vanalles gezien en gedaan tijdens m’n 4 weken: zo moesten er onder andere 10 baboons worden gevangen voor controle, en ook moest een van de gorilla’s een nieuw implantaat. Erg interessant om al die procedures bij te mogen wonen! De mensen met wie ik heb gewerkt zijn ook allemaal super aardig, niemand heeft ooit geklaagd dat ik teveel praat en iedereen heeft altijd braaf mijn eindeloze stroom vragen beantwoord ;) Was geweldig om weer even terug te mogen zijn in een zoo. Nu hopen dat ik ergens anders ook weer zoiets kan vinden. Helaas hebben we nog geen auto en dus ban ik gelimiteerd in waar ik heen kan gaan. Maar komt goed!

Wat ik nu ga doen? Waarschijnlijk val ik weer terug in mijn oude ritme van de hele week lang niks doen, maar hopelijk vind ik ergens een plek om wat geld te gaan verdienen. We gaan het zien! Ik verveel me nog steeds niet hier, heb nog steeds geen heimwee (sorry ma…) en heb ook nog steeds geld om van te leven – ook niet geheel onbelangrijk. Wanneer ik weer iets te vertellen heb (of wanneer ik er over twee maanden weer aan denk…) zal ik weer eens een update geven. Groetjes uit het inmiddels niet meer zo warme Melbourne! ;)

  • 01 Juni 2014 - 20:07

    Meta De Heide:

    Hai Kim, vond het heel leuk je verslag te lezen . Al die belevenissen pakt niemand meer van je af. Hopelijk vind je snel weer een leuke dagvulling want ws hebben we dan meer kans op een volgend verslag. veel groetjes vanuit Goes.

  • 02 Juni 2014 - 06:42

    :

    Ik ben NIET jaloers! Maakt me echt helemaal niks uit dat je met een walvishaai hebt gezwommen...en met een schildpad...en dat je boomkangaroes hebt gevoerd...en...en...en....JALOERS! XD

  • 02 Juni 2014 - 10:11

    Kim Den Bol:

    Jij mag niet zeiken Nick! Jij zit met je dikke reet in Japan! DUS!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 17647

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Februari 2015

Australië!

31 Augustus 2011 - 07 Februari 2012

Stage Schotland

Landen bezocht: